2014-10-10

Organizacja Liceum

ORGANIZACJA

V LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO im. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO

 

 

 

I Postanowienia ogólne

 

§ 1

Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną i podział zadań w V Liceum Ogólnokształcącym bez uwzględnienia działalności edukacyjno-wychowawczej.

 

§ 2

1.      Szkoła jest jednostką samorządu terytorialnego miasta Katowice.

2.      Dyrektor jednostki wykonuje Uchwały Rady Miasta Katowice i zadania miasta określone przepisami prawa w zakresie prowadzenia szkoły publicznej.

 

§ 3

1.      Kierownikiem jednostki jest dyrektor będący jednocześnie:

- organem wykonawczym gminy

- organem w postępowaniu administracyjnym.

2.   Dyrektor wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników

      szkoły.

 

 

§ 4

Do zadań wicedyrektora należy w szczególności:

1.      Organizowanie i kontrola toku codziennej pracy szkoły

2.      organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli z odnotowaniem ich w zeszycie zastępstw i przygotowywaniem miesięcznych sprawozdań dla potrzeb płacowych

3.      opracowanie tygodniowego planu lekcji

4.      organizowanie strony technicznej egzaminów maturalnych

5.      prowadzenie rekrutacji

6.      opracowywanie sprawozdań statystycznych

7.      kontrola dokumentacji szkolnej, dzienników lekcyjnych, pozalekcyjnych, godzin ponadwymiarowych

8.      hospitowanie zajęć lekcyjnych w zakresie zleconym przez dyrektora

9.      przewodnictwo w zespole wychowawczym oraz załatwianie doraźnych spraw uczniów

10.  w czasie nieobecności dyrektora reprezentowanie szkoły

11.  wypisywanie i podpisywanie korespondencji w czasie nieobecności dyrektora szkoły        (z wyłączeniem spraw kadrowych)

12.  Zastępowanie dyrektora szkoły i podejmowanie (po ewentualnym uzgodnieniu) decyzji we wszystkich sprawach szkolnych

 

 

§ 5

Do zadań sekretarza szkoły należy w szczególności:

1.      Załatwianie wszystkich spraw związanych z pracą sekretariatu:

a)      Prowadzenie zasobów kancelaryjnych zgodnie z instrukcją i jednolitym rzeczowym wykazem akt.

b)      Odbiór, rejestracja, przygotowywanie i wysyłanie korespondencji.

c)      Zabezpieczanie i przechowywanie pieczęci urzędowych, druków ścisłego zarachowania     i dokumentów znajdujących się w sekretariacie

d)     prowadzenie teczek osobowych pracowników szkoły

e)      przyjmowanie interesantów oraz prowadzenie ewidencji skarg i wniosków.

2.      sprawy uczniowskie

a)      Wydawanie legitymacji uczniowskich i prowadzenie ich ewidencji

b)      opracowywanie sprawozdań GUS i innych dotyczących spraw uczniowskich

c)      prowadzenie księgi uczniów

d)     prowadzenie rejestru przyjęć do klasy I

e)      załatwianie spraw związanych z przyjęciem uczniów do szkoły i przejściem uczniów do innej szkoły

f)       wydawanie zaświadczeń szkolnych

g)      prowadzenie innej dokumentacji związanej z procesem dydaktyczno-wychowawczym

3.      Załatwianie spraw związanych z działalnością administracyjną i gospodarką szkoły

a)      prowadzenie dokumentacji formalnej pracowników administracji i obsługi

b)      sporządzanie danych wyjściowych do listy płac pracowników administracji i obsługi         i weryfikacja tych danych

c)      prowadzenie ksiąg inwentarzowych szkoły

d)     prowadzenie nadzoru nad podręcznym magazynem materiałowym szkoły

e)      prowadzenie kartotek przydzielonych środków BHP i odzieży ochronnej

f)       realizacja zakupów wyposażenia materialnego szkoły zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz w oparciu o aktualne potrzeby i dyspozycje

g)      abonowanie czasopism, druków resortowych

h)      rozliczanie i regulowanie pozostałych opłat abonenckich

4.      dodatkowo pełnienie obowiązków kasjera  regulowane instrukcją dotyczącą gospodarki kasowej i ochrony wartości pieniężnych w V Liceum Ogólnokształcącym w Katowicach.

 

§ 6

Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:

1.      Prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami polegającymi na:

a)      zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizacji i kontroli dokumentów w sposób zapewniający:

-     właściwym przebiegu operacji gospodarczych

-      ochronie mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowym

       rozliczaniu osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,

-      sporządzaniu kalkulacji i wynikowych kosztów wykonywanych oraz sprawozdawczość

b)    bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości w sposób umożliwiający:

-      terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych

-      prawidłowe terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych.

c)    nadzorowaniu wykonywanych przez pracownika księgowości czynności:

-      naliczaniu płac i narzutów (składki ZUS i ubezpieczenia zdrowotne, podatki) na płace,

-      sprawdzaniu potrąceń z list płac,

-      kontroli i akceptacji rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-4),

-      kontroli i akceptacji rozliczeń składek ZUS i deklaracji ZUS DRA),

2.       Wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi  

       zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi

       w dyspozycji jednostki:

-      zapewnia prawidłowe zawieranie umów pod względem finansowym,

-      zapewnia terminowe ściąganie należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz zapłaty,

-      przestrzega zasad roszczeń pieniężnych i ochrony wartości mienia.

 

3.       Dokonywaniu wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych

       zgodnie z planem finansowym

4.       Dokonywaniu wstępnej kontroli zgodności kompletności i rzetelności dokumentów

       dotyczących operacji gospodarczych i finansowych:

-      ocenianie kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości

       dokumentów,

-      sprawdzanie czy jednostka posiada środki finansowe na pokrycie zobowiązań w planie

       finansowym oraz harmonogramie wydatków.

5.    Opracowywaniu projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia

       rachunkowości:

-      obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.

7.    Opracowywaniu planu kont, wybieraniu metod i narzędzi księgowych w związku ze

       zmianami w ustawie o rachunkowości i ich wdrażaniu.

8.    Opracowywaniu zbiorczych sprawozdań budżetowych i GUS.

9.    Akceptowaniu i realizowaniu przelewów w elektronicznym systemie bankowym.

10.  Obsługiwaniu księgowości elektronicznej za pomocą obowiązujących programów

       księgowych i bankowych.

11.  Sporządzaniu bilansu.

12.  Ponoszeniu odpowiedzialności za zamówienia publiczne.

 

§ 7

Podległość służbowa pracowników szkoły określona jest w zakresach ich obowiązków.

 

 

II Organizacja V Liceum Ogólnokształcącego

 

 

§ 8

1.      Funkcjonowanie szkoły opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania podziału obowiązków i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.

2.      Strukturę organizacyjną szkoły przedstawia schemat stanowiący załącznik Nr 1.

3.      Szczegółowe zadania poszczególnych komórek organizacyjnych V Liceum Ogólnokształcącego określa dyrektor w drodze zarządzenia wewnętrznego. Organizację komórek organizacyjnych zatwierdza dyrektor.

 

§ 9

Podstawowymi komórkami organizacyjnymi szkoły są:

1.      Samodzielne stanowiska pracy tworzone przez dyrektora z mocy przepisów prawnych.

2.      O strukturze i obsadzie personalnej komórek organizacyjnych decyduje dyrektor.

 

§ 10

1.      W szkole działają:

a) Sekretariat szkoły – symbol S

b) Księgowość – symbol K

2.   Do poszczególnych komórek organizacyjnych należą zadania z zakresu:

a) sekretariat szkoły:

- obsługi kancelaryjno-biurowej dyrektora oraz jego zastępcy

- prowadzenia rejestru i zbioru zarządzeń dyrektora

- monitorowania wykonywania zarządzeń dyrektora

- wstępnej dekretacji korespondencji adresowanej do szkoły

- redagowania korespondencji wychodzącej ze szkoły

- spraw kadrowych pracowników jednostki

- rejestrowania skarg i wniosków

- prowadzenia archiwum

-spraw uczniów

b) Księgowość szkoły:

- opracowywania projektów planów finansowych szkoły

- prowadzenia rachunkowości szkoły (rozliczenia dochodów i wydatków)

- udzielania zamówień publicznych

 

 

§ 11

Pracownicy komórek organizacyjnych o których mowa w § 10 pkt.1 podlegają w zakresie prowadzonych spraw bezpośredniemu przełożonemu i są przed nim odpowiedzialni za terminowe i zgodne z przepisami prawa załatwianie spraw.

 

 

§ 12

Do zadań dyrektora należy w szczególności:

1.      organizacja pracy szkoły, ustalanie struktury wewnętrznej, szczegółowych zakresów czynności pracowników i kontrola wykonywanych zadań,

2.      ponoszenie odpowiedzialności za właściwe i terminowe wykonywanie powierzonych zadań zgodnie z prawem w tym poleceń służbowych Prezydenta Miasta Katowice,

3.      odpowiedzialność za prawidłowość merytoryczną, finansową i formalno-prawną oraz za legalność i celowość wykonywanych zadań i przygotowywanych przez siebie dokumentów, wniosków i opinii

4.      przygotowanie propozycji do projektu budżetu miasta oraz realizowanie budżetu                i składanie sprawozdania z jego wykonania zgodnie z obowiązującą procedurą i zasadami,

5.      odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny budżetowej, w tym w szczególności za realizowanie wydatków zaplanowanych w planie finansowym szkoły,

6.      odpowiedzialność za stosowanie zasad i procedur wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych przy wykonywaniu planu finansowego szkoły,

7.      organizowanie i podejmowanie działań związanych z udostępnianiem informacji publicznej,

8.      przygotowywanie informacji na posiedzenia Rady Pedagogicznej lub posiedzenia komisji Rady Miasta,

9.      przygotowywanie zarządzeń wewnętrznych dyrektora oraz projektów opinii Rady Pedagogicznej w zakresie działania szkoły,

10.  podejmowanie działań w celu ochrony: systemów i sieci teleinformatycznych, danych osobowych, informacji niejawnych oraz innych tajemnic prawnie chronionych,

11.  odpowiedzialność za przestrzeganie regulaminów i instrukcji wewnętrznych przez pracowników szkoły,

12.  przedstawianie stanowiska i rozstrzyganie w ramach kompetencji w sprawach skarg           i wniosków,

13.  współpraca z organizacjami spoza szkoły w celu realizacji zadań wynikających z zakresu działalności jednostki,

14.  wykonywanie kontroli funkcjonalnej w zakresie działania szkoły.

 

§ 13

Do zadań dyrektora w zakresie nadzoru należy w szczególności:

1.      sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działalnością szkoły w zakresie:

a)      realizacji zadań statutowych i regulaminowych

b)      realizacji gospodarki finansowej pod względem celowości, gospodarności, rzetelności

c)      wykonania planu finansowego

d)     prawidłowości gospodarowania powierzonym mieniem

e)      zgodności wykonywanych zadań z obowiązującymi przepisami prawa

f)       realizacji zaleceń i wniosków pokontrolnych z przeprowadzonych kontroli przez jednostki zewnętrzne

g)      realizacji zarządzeń prezydenta

h)      prawidłowości i terminowości realizacji uchwał i programów określonych przez Rade Miasta.

2.      monitorowanie prawidłowości realizacji procesu inwestycyjnego w zakresie rzeczowym, na etapie projektu i realizacji zadania inwestycyjnego

3.      przeprowadzanie kontroli w każdym roku co najmniej 5% dochodów i wydatków oraz przestrzegania procedur kontroli przez jednostkę.

 

 

III Zasady załatwiania spraw w V Liceum Ogólnokształcącym

 

§ 14

1.      Do kompetencji dyrektora należy podpisywanie pism dotyczących spraw wynikających     z zakresu działania szkoły.

2.      Obieg dokumentów w szkole odbywa się na zasadach określonych instrukcją kancelaryjną, za wyjątkiem dokumentów finansowo-księgowych, których obieg  reguluje instrukcja obiegu dokumentów finansowo-księgowych.

3.      Zasady stosowania pieczątek nagłówkowych i pieczęci okrągłych, tryb podpisywania         i rejestrowania dokumentów i korespondencji reguluje instrukcja kancelaryjna.

4.      obieg korespondencji objętej klauzulą niejawności regulują odrębne przepisy.

 

 

§ 15

W czasie nieobecności dyrektora – w zastępstwie – jego obowiązki wykonuje wicedyrektor, który jest upoważniony do realizacji zadań i podejmowania decyzji we wszystkich sprawach należących do właściwości dyrektora.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..